Primair onderwijs
Sexmatters biedt workshops aan voor groep 7 en 8 van de basisschool. In de workshops behandelen we onderwerpen zoals jezelf zijn, verliefdheid en relaties, wensen en grenzen en de puberteit. Workshops voor leerlingen kunnen worden gecombineerd met een oudervoorlichting of een training voor docenten.
Onze workshops
-
In deze les over discriminatie en diversiteit gaan we met de klas in gesprek over wat discriminatie is en wat je ertegen kunt doen. We verkennen samen dat iedereen anders is, en dat die verschillen juist iets positiefs zijn. Met interactieve werkvormen en korte video’s onderzoeken leerlingen waarom we elkaar soms in hokjes plaatsen, en waarom goedbedoelde grapjes soms toch kwetsend kunnen zijn. Ook komen verschillende vormen van discriminatie aan bod, zoals racisme, homofobie en validisme. De workshop biedt ruimte voor reflectie, herkenning en eigen ervaringen, en stimuleert respectvol gedrag in de klas.
-
In deze les helpen we leerlingen om na te denken over hun eigen wensen en grenzen binnen vriendschap, verliefdheid en familie. Met afwisselende spelvormen en ervaringsverhalen bespreken we wat een fijne vriendschap maakt, hoe je kunt omgaan met groepsdruk, en hoe je grenzen aangeeft en respecteert. Ook leren leerlingen herkennen wanneer iemand zich niet prettig voelt en wat toestemming (consent) betekent – zowel offline als online. De workshop bevordert open communicatie, empathie en respect voor elkaar.
-
In deze les leren leerlingen meer over hun lichaam, de veranderingen in de puberteit en hoe ze op een gezonde manier met zichzelf en hun ontwikkeling kunnen omgaan. Door interactieve werkvormen en korte video’s praten we over onderwerpen als verliefdheid, seksuele veiligheid, menstruatie en veranderingen in het lichaam. Daarnaast besteden we aandacht aan zelfbeeld en omgaan met onzekerheid: hoe kun je leren positiever naar jezelf te kijken? De workshop helpt leerlingen om beter te begrijpen wat er in hun lichaam en hoofd gebeurt, en om zich zekerder te voelen in deze fase van ontwikkeling.
-
Centraal in deze training staat hoe je als onderwijsprofessional op een positieve manier het gesprek over seksualiteit, gender en consent met leerlingen kunt voeren. Tijdens de training is er naast het vergroten van kennis over deze onderwerpen veel aandacht voor het bespreken van situaties uit de praktijk; hoe reageer je op specifieke vragen en opmerkingen van kinderen, hoe zorg je ervoor dat iedere leerling ongeacht diens gender, seksuele identiteit, afkomst of religie veilig zichzelf kan zijn, en hoe bespreek je het aangeven van wensen en grenzen? We sluiten de training af met tips en tricks zodat je concrete handvatten hebt om direct mee aan de slag te gaan. Leerdoelen van deze training zijn:
● Kennis opdoen over de thema’s seksualiteit, gender en consent.
● Kennis opdoen over hoe je seksualiteit, gender en consent bespreekbaar maakt.
● Ervaren wat je eigen vooroordelen, taboes en grenzen zijn en hoe dit invloed heeft op de gesprekken die je voert met leerlingen.
● Ervaren dat het leuk en belangrijk is om deze onderwerpen te bespreken.
● Ervaringen uitwisselen met collega’s over hoe zij omgaan met het bespreekbaar maken van seksualiteit, gender en consent in de klas.
Duur training: 3 uur.
Klap het lijstje open om meer te lezen over de verschillende workshops. Wil je meer info of workshops aanvragen?
Resultaat
Het resultaat van onze workshops is dat er meer openheid en onderling begrip ontstaat. Door het bespreekbaar maken van verschillende visies en ervaringen wordt het inlevingsvermogen van de kinderen vergroot, en wordt discriminatie verminderd. Kinderen leren elkaar beter of op een andere manier kennen. Er ontstaat ruimte om hun op een bij hun leeftijd passende manier hun genderidentiteit en seksualiteit te ervaren en te ontwikkelen. Dit zijn belangrijke voorwaarden om jezelf te kunnen zijn op school en ook daarbuiten.
Aanpak
In onze workshops leren kinderen op een speelse manier over diversiteit op gebied van gender en seksualiteit. Dit doen we door gebruik te maken van verhalen, een tekenopdracht, film en spel. Op deze manier laten we kinderen ontdekken wat hun eigen opvattingen zijn, waar deze vandaan komen en dat deze kunnen (en mogen) verschillen van je klasgenoten. Het delen van ervaringen en daarmee het leren kennen van verschillen staat centraal in onze workshops. We geven les met twee verschillende workshops leiders, die de meeste vragen waar de kinderen mee rondlopen goed kunnen beantwoorden.